Прегледи: 1854 - Коментари: 3
Българската музика

Българската музика

Автор: Светлин Великов

Когато говорим за музика и за промени, тъй като се установи, че всичките тези промени в България са били с една-единствена цел: възможно най-ефективна кражба на всякакви нива и от всякакви хора.

Затова и свестните напуснаха страната. Над 1 милион българи вече ги няма тук. Това са хората, които трябваше да регулират общественото мнение, политическата ни система. Това са хората, които харесваха ФСБ, харесваха Фактор, Щурците, Сигнал, Тангра, Диана експрес и други в този дух. Това са хората, които бяха съзидателни и отговорни, чувствителни и трудолюбиви, четяха книги, не залитаха по компютърна музика и по лесни успехи, които не търпяха чалга и мутри, които не инвестират в накаква певица, за да ги обслужва сексуално.

За съжаление, тези хора ги няма. Появиха се лъжци, които се стремят единствено да се обогатяват, безпрецедентни и безочливи крадци. Възможно ли е в една страна политиците да са по-популярни от рок музикантите? Няма такова нещо по света. Възможно ли е да съществува вече толкова години тази повсеместна кражба на интелектуална собственост? Възможно ли е общ строителен работник да получава много повече пари от хонорарите по авторски права на един композитор, написал над 50-100 песни. Като Найден Андреев, Митко Щерев, Тончо Русев, Кирил Маричков, Георги Константинов, Живко Колев, Александър Петров, Матей Стоянов...

Възможно ли е в София да има 40 радиостанции, а в Лондон 10? Жителите на София са милион и двеста хиляди, а на Лондон - 15 милиона? Кажете ми, възможно ли е две електронни медии - БНР и БНТ - да изплащат повече от половината от приходите на Мюзикаутор, а останалите 400 медии - практически нищо. Това е все едно да си наливате бензин безплатно на някоя бензиностанция, а само двама да плащат. Може ли максималната санкция у нас за престъпления по Закона за авторското и сродните права да е 3 000 лв, а в САЩ, същата санкция да е $ 250 000? Защо държавата не иска да инкриминира сериозно деянията, които ограбват творците. Не - това е ад наистина.

Затова и се пръкнаха такива недоразумения в последните 17 г. Аз все още не мога да чуя една хубава песен, написана от български автор през последните след 1989 г, с изключение на няколкото авторски парчета на рок групи. Докато за периода 1978 - 1989 г мога да ви посоча поне 30 песни на Диана експрес, Фактор, ФСБ, Тангра, Щурците и Сигнал, които останаха във времето и ще продължават да се помнят. Защото тогава музиката музиката се пишеше със стръв, с любов, с желание - да сме различни, да дадем на хората повече радост, щастие, друго усещане.

Усещане за свобода, немислима в подтисническата соцсистема. Докато сега музиката се пише по поръчка, с предварително плащане между автори и изпълнители, тъй като се знае, че авторски права не се изплащат. Пак го подчертавам - не се изплащат!

В Унгария се разпределят 17 мил Евро годишно.




Потребител:


Коментар:

1. Потребител: Крадците     Дата: 2008-07-02 02:24:23    
Най-много крадат в България чужденците.
Те вземат сто пъти повече пари от нашите певци заради някакви измислени авторски права. Това са продуцентски кражби.
Скандалът на Митко Щерев и Лили Иванова е за същото.

2. Потребител: Крадците     Дата: 2008-07-02 02:24:28    
Най-много крадат в България чужденците.
Те вземат сто пъти повече пари от нашите певци заради някакви измислени авторски права. Това са продуцентски кражби.
Скандалът на Митко Щерев и Лили Иванова е за същото.

3. Потребител: веселяк     Дата: 2008-07-03 17:07:26    
Нещата са казани
Трябва само да се добави, че западняците ни грабят на поразия. Прекрасни български изпълнители пеят за евроцентове в чужбина.