Прегледи: 2345 - Коментари: 2
СФК /не/ се усеща в театъра

СФК /не/ се усеща в театъра СФК /не/ се усеща в театъра

Днес актрисата Цветана Манева и Кметът на Варна Кирил Йорданов откриха в Драматичен театър "Стоян Бъчваров" във Варна ХVІІ-ия Международен театрален фестивал "Варненско лято" 2009. Залата беше по-празна, доста по-празна от минали години, макар аплодисментите след премиерата "Божествата на касапите" от Ясмина Реза да бяха пак така силни. Всъщност, заслугата за радостта и доволството на публиката беше и на артистичния директор на фестивала - г-жа Манева, защото беше избрала много добрата комедия за начало.

Иначе в типичния си иронично-сентенционен стил г-н Йорданов припомни, че "събитието театрално" се повтаря на равни интервали от време, но тази година му се сторило - че дошло по-бързо. И - той запита, без да даде отговор - дали е прав легендарният Георги Черкелов, който е казал наскоро, че преди театърът е правил хората по-добри и душевно богати, ама сега не е така. Трябват обединени усилия... Но кметът оповести, че въпреки СФК е убеден, че хората с нетърпение чакат Фестивала и ще изживеят естетическа наслада. Но нито един общински съветник, особено председателят на Комисията по култура не видяхме в залата, а пък през 2011 г ще кандидатстваме Варна да е европейска столица на културата само след 10 години - през 2019...

Цветана Манева от свое име и от името на министър Стефан Данаилов поздрави хората. Г-н Данаилов също напомни за СФК, но напомни за знаменитата варненска публика, която заслужава един истински празник на театъра. Впрочем, Кръгла маса за театъра и кризата ще има на 7 юни във ФКЦ.

Както националистБг.ком писа - Модерен театър - частен и с постоянна група с база в бившата сграда на Българо-съветската дружба /за младите варненци - до театър "София"/ изнесе като премиерен спектакъл - своята първа премиера "Божествата на касапите". Темата на битово-семейно-социално-психологическо-философската комедия беше самото съвременно френско общество. Юрист и среден търговец като съпрузи и мениджърка и писателка като съпрути бяха социалните пространства /в изпълнението на Кристина Янева, Ирини Жамбонас, Пенко Господинов и Иван Радоев/. Иначе ставаше въпрос за деформираните човешки отношения, за катастрофата на човешките контакти и още по-голямата катастрофа в отношенията на родителите с децата и помежду самите деца.

Едно от основните достойнства на пиесата беше диалогът, който не оставяше място за скука. Макар че артистите малко преиграваха, контактът със зрителите се получи и идеите на режисьора проф. Пламен Марков бяха отчетливо изведени.

Премиерата не беше магнетична и не донесе трагичните величини на елинските трагедии, какъвто беше предварителният анонс на режисьора, но пък свърши по-добра работа - накара много от зрителите да проумеят, че 95 % от проблемите на французите са български - насилието в училище, престъпленията във фармацевтичната индустрия и търговия, острите конфликти между половете /манипулирани от ционизма - бел.ред./, грубостта в човешкото общуване, реалната самота на индивида, насилието на мобилните телефони и унищожението на индивидуалността от "цивилизационните" норми. Едно от култовите словосъчетания в творбата беше "приятно спокойствие".

Да - добре направи Цветaна Манева - че открихме Фестивала със съвременна комедия.




Потребител:


Коментар:

1. Потребител: Еврейката     Дата: 2009-06-02 01:43:40    
Кой знае от кого е откраднала идеята за работата. И още един въпрос без отговор - Защо не откриват Фестивала с българска творба? Гъзомийци, пар екселанс!!

2. Потребител: http://samoistina.at.ua/     Дата: 2009-06-21 08:37:35    
http://samoistina.at.ua/ дс